top_354.jpg

Viktigt inför resan


Bagageinformation
Betalning
Pass och visum
Resevaluta
Reseförsäkring
Hälsotillstånd
Viktigt vid resa till, från eller via USA
UD informerar
Flyg och reseinformation

Bagageinformation


Olika bagageregler kan förekomma för olika flygbolag men vanligtvis är det tillåtet med 20 kg incheckat bagage samt 5 kg handbagage. Kontrollera därför alltid med oss eller direkt hos flygbolaget innan du reser.

För att checka in sportutrustning såsom golfbag, skidor, surfbräda m.m. vänligen kontakta oss. Eventuella kostnader för extra bagage kan tillkomma.

Övervikt debiteras normalt med ca 250-500 kr/kg men avvikelser kan förekomma.

Betalning


Bankbetalning
Betala via bankgiro eller direktöverföring till konto

Bankgiro: 5350-0179
Konto Swedbank: 8480-6,903 394 708 7
Kontohavare: Netpartner SCGS AB

Kortbetalning
Betalning kan göras med alla de vanliga kreditkorten.
För er som inte har möjlighet att fysiskt komma in och betala er resa erbjuder vi betalning med kreditkort genom en fullmakt. Fullmakten hittar du här.

Betalning med flera kort
Önskar du dela upp betalningen på flera kort ber vi dig kontakta oss innan betalningsfrist gått ut, så hjälper vi dig.

Betalning via delbetalning - Läs mer om hur du delar upp dina betalningar här
Betalning i butik - Välkommen in i vår butik för att göra din betalning.
Betalning med presentkort - Välkommen in i vår butik eller kontakta oss så hjälper vi dig.

Betala från utlandet
Vid betalning från utlandet måste vårt IBAN-kontonummer och bank-swiftadress anges.
IBAN: SE86 8000 0848 0690 3394 7087
SWIFT: SWEDSESS
Kontohavare: Netpartner SCGS AB

Din bokning är inte bindande förrän du har gjort en betalning.
Innan du betalar din resa är du som kund skyldig att kontrollera att alla uppgifter i bekräftelsen gällande resan såsom resrutt, destinationer, datum och medresenärer är korrekta och ansvarar också själv för att de uppgifter du angivit om samtliga resenärer är korrekta och identiska med de uppgifter som återfinns i passen. Dessa uppgifter går ej att ändra när betalning väl är genomförd. Om uppgifterna skulle vara felaktiga kan du i efterhand krävas på eventuella kostnader som uppstår. Du är skyldig att betala resan inom det datum som angivits i avtalet. Har betalning inte inkommit inom överenskommen tid avbokas din beställning med automatik. Vi ansvarar ej för eventuella tekniska problem vid betalning som skulle kunna resultera i att pengarna inte når oss.

Pass och visum


Kontrollera dina passdetaljer noga, såsom namn och giltighetsdatum. Till flera destinationer i världen måste passet gälla minst sex månader efter ditt hemkomstdatum.

Det är mycket viktigt att ni kontrollerar era resehandlingar!
  • Stämmer namn på flygbiljetter, hotellbokning, hyrbil m.m. överens med namn i passet?
  • Stämmer antalet resenärer?
  • Stämmer datumen på alla handlingar enligt era önskemål?
  • Förekommer det speciella inresevillkor?

Meddela oss passinformation snarast vid bokning så kontrollerar vi och informerar er om det finns speciella inresevillkor, såsom visumkrav osv.

Vi hjälper er gärna med visumansökningar och ESTA till USA.
Läs mer om ESTA under "Viktigt vid resa till USA".

Resevaluta


Glöm inte kontanter på resan. Vi kan svara på vilken valuta som gäller dit du ska resa. Du kan sedan enkelt växla och köpa utländsk valuta hos FOREX Bank till förmånliga villkor. Det går också bra att beställa valuta via webb eller telefon minsta 2 dagar före hämtning.

Resegaranti


Det är viktigt att ni känner er trygga vid bokning av er resa. Flygkompaniet har ställt statlig resegaranti hos kammarkollegiet. Resegarantin är ett ekonomiskt skydd för resenärer om en resa blir inställd eller avbruten.

Om resan av någon anledning inte genomförs på grund av konkurs hos t.ex. flygbolaget kan garantin användas till att ge ersättning åt drabbade resenärer. För att få ersättning ska man ansöka hos Resegarantinämnden senast tre månader efter det att resan blivit inställd, avbruten eller av annan anledning inte blivit av.

För mer information se Kammarkollegiets hemsida: www.kammarkollegiet.se

Reseförsäkring


Var noga med att kontrollera om ni har fullgott skydd via er hemförsäkring. Det är alltid viktigt att vara ordentligt försäkrad! På ERV finns försäkringar som passar de flesta typer av resor och som går att kombinera med er hemförsäkring. Gör du din bokning via vår hemsida kan du själv enkelt komplettera med en försäkring från ERV. Bokar du via vår butik, fråga oss så hjälper vi dig.

LÄS mer om Europeiska ERV:s försäkringar

Hälsotillstånd

Vaccinationer

Det är ditt eget ansvar som resenär att ta reda på om det krävs att du tagit specifika vaccinationer före din resa. Kontakta läkare eller lokal sjukvård för information om vad som gäller för just ditt resmål.

Graviditet

Tänk på att det inte är tillåtet att flyga från 4 veckor innan beräknad nedkomst och mellan 4 och 8 veckor innan beräknad nedkomst måste du kunna uppvisa ett intyg på hur lång framskriden din graviditet är. Skall man flyga med ett nyfött barn rekommenderas att barnet är minst 7 dagar gammalt. Olika regler gäller för olika flygbolag.

Mediciner och Medicinsk utrustning

Mediciner skall packas i originalförpackning. Packas de i handbagaget krävs att receptet tas med. Hör med din läkare om du är osäker. Medicinsk utrustning som t.ex. rullstol, syrgas eller respirator behöver godkännas av flygbolaget. Vänligen informera Flygkompaniet vid bokning.

Viktigt vid resa till, från eller via USA


Om ni ska resa till, från eller via USA gäller specifika regler. Läs mer om detta här

UD informerar


Om UD utfärdar en avrådan från resa har det ekonomiska och juridiska konsekvenser endast för paket- och charterresor. Du kan då som resenär avboka din resa utan att förlora pengar. Om UD däremot endast ger ett allmänt råd om försiktighet har detta ingen påverkan i avtalet mellan resenär och researrangör. Nedan finner du en länk till Sveriges Ambassaders reseinformation samt en länk till en lista över de länder och områden som UD avråder från att resa till just nu.

Reseinformation från Sveriges ambassader

UD avråder från följande resmål: UD Avråder

Flyg- och reseinformation


Kan jag önska specifik sittplats på flyget?
Du kan lämna önskemål om t.ex. sittplats eller specialkost till oss vid bokning så framför vi dessa till flygbolaget.

Kan jag checka in online?
Vissa flygbolag erbjuder incheckning online. Fråga oss så hjälper vi dig.

Hur återbekräftar jag hemresan?
För att återbekräfta hemresan kontaktar du flygbolaget ca 3 dagar före hemresa. Kontaktuppgifter hittar du på respektive flygbolags hemsida. Var noga med att kontrollera eventuella tidtabellsändringar på https://www.tripcase.com

Hur och när får jag min biljett?
Biljetten skickas till dig via email om inget annat är överenskommet med arrangören. Likaså flygbiljett, hotell- samt hyrbilsvoucher. Mot en avgift går det bra att få resehandlingarna skickade via post.

www.virtuallythere.com och www.tripcase.com kan du alltid skriva ut dina flygbiljetter (mer än en gång) samt kontrollera avresedatum och tidtabellsändringar.

Kontakta flygkompaniet

0771 - 72 72 72
Europeiska Reseförsäkringar
Är du rätt försäkrad på resan? Flygkompaniet har tillsammans med ERV Reseförsäkringar tagit fram en försäkringslösning. Läs mer och se om du är skyddad.
Flygkompaniet AB Tel 0771-72 72 72 Vardagar 09.00-18.00 bokning@flygkompaniet.se
Flygkompaniet har ställt statlig resegaranti hos kammarkollegiet

SabreccPATA